Wednesday, September 2, 2009

Taklik yang berkuasa bagi wanita - GUNAKAN KUASA TAKLIK WANITA

Saya bercita -cita melihat suatu hari nanti , kuasa taklik tersebut akan di luaskan hingga merangkumi bukan sahaja hak cerai sekira isteri ditinggalkan atau dipukul tapi juga hingga ke pembahagian harta sepencarian dapat di laksanakan hanya dalam perjanjian taklik ini.

Taklik ialah seperti 'pre nuptial agreement", sekiranya pasangan tersebut bercerai di kemudian hari, ini akan memendekan proses perceraian dan proses tuntutan di mahkamah. Sekiranya kedua pihak bersetuju dengan perjanjian tersebut, kontrak ini di anggap sah.

Seadainya saya di beri peluang untuk membuat taklik ini ...mungkin taklik saya akan berbunyi begini :-

Sekiranya suami saya tidak memberi nafkah lebih dari sebulan dan mendatangkan kecederaan kepada saya dari segi fizikal atau emosi dengan cara sengaja , tatkala saya mengadu ia kepada kadi dan tatkala sabit pada sisinya di atas ketiadaan sekedudukan selama itu maka tertalaklah isteri saya (nama isteri) itu dengan satu talak dan separuh dari harta kami akan diberikan kepada ia termasuklah separuh dari segala pendapatan saya kepadanya selama waktu edahnya.

he he he


note : bayangkan saya menfailkan tuntutan harta sepencarian pada tahun 2007 sampai sekarang belum selesai lagi. Sekiranya kuasa taklik di praktikan secara betul mungkin hal ini tidak akan berpanjangan. Wallahuallam....

No comments:

Post a Comment